Ferdselsvett

Vi i Moss skiklubb ønsker alle som vil benytte arena og løyper veldig velkommen. For er det noe som er bra for både mental og fysisk helse, så er det å være i bevegelse utendørs.

Turløyper, lysløyper og skiløyper blir holdt i stand av frivillige som rydder trær, busker og søppel. De rydder skiarenaen, Skihytta og koster asfalten for at den skal være trygg for rulleski. Det produseres kunstsnø og løypene prepareres. Skiklubben er avhengig av engasjerte folk sitt bidrag av arbeidstimer, og for at dette arbeidet skal gjøres så effektivt og godt som mulig, er det noen ting vi trenings- og turentusiaster må ta hensyn til.

Ønsker du å benytte kunstsnøanlegget i treningstiden til Moss skiklubb vil vi gjøre deg oppmerksom på at ved intervalltreninger så går det veldig fort med våre skiløpere, slik at du må holde løyperetning og vise hensyn slik at vi unngår uhell. Vi setter ut skilt når trening pågår slik at du vet når det er trening.

Du kan støtte oss i vårt arbeid med å melde deg inn som medlem eller vippse et bidrag til Moss skiklubb på vippsnr. 126147.

Tommel opp for godt ferdselsvett i marka!

1. Hold til høyre

Høyreregelene innebærer at man holder seg på høyre side av vei eller sti. Møter du andre på trange steder; hold til høyre. Sørg for at  venstre spor, sti eller vei er ledig for passering i motsatt retning. Husk at motgående «trafikk» kan komme fort.

2. De med roligst tempo har forkjørsrett

Vis vanlig folkeskikk og gi de ”mykeste” forkjørsrett. Det betyr at de som trener må ta ekstra hensyn til turgåere, at voksne må ta ekstra hensyn til barn, osv.

3. Unngå å sperre for andre

Om man faller i sporet, spesielt i nedfarter, er første bud å komme seg ut av løypa. Nestemann som kommer klarer ikke alltid å stoppe eller svinge unna. Om barn faller, skal du selvsagt hjelpe. Men vær varsom, slik at du ikke stiller deg på på tvers av hele løypa og dermed sperrer nedfarten.

4. Smart bruk av hodelykt

Bruker du hodelykt, må du vise hensyn og ikke sette lysstrålen rett i ansiktet på møtende skiløpere. Vend lyset ned og bort fra møtende skiløpere. Er du innom lysløypa, så slukk lykten og spar batteriet. Selv om det er lyst i lysløypa vil lykten fortsatt blende motgående trafikk.

5. Hundeeier, vis hensyn

Det er selvfølgelig plass til hunder og hundeeiere i Marka også. Vi anbefaler imidlertid å benytte mindre trafikkerte løyper eller gå på tider hvor det er færre folk i løypene. Husk pose og fjern hundelorten ut av løypetraseen. Følge gjerne  med på hunden på parkeringsplassen og første del av løypa. Det er gjerne i starten av turen at hunden har behov for å gjøre fra seg. En liten «sandkassespade» innpakket i en plastpose kan være grei å ha med til å vippe hundelorten ut i skogen.

MEDLEMSINFO

KONTAKT OSS